Anmeldelse af Jacob Bøtters UDEFRA

Skærmbillede 2014-04-20 kl. 21.01.05For nogle dage siden modtog jeg en ny bog af Jacob Bøtter med titlen UDEFRA. Og med opfordring til at anmelde den, ligesom jeg anmeldte hans første bog NQ.

Bogen udgives den 23. april. Den er på 95 sider – meget hurtigt læst. Koster 99.75 kr og er pengene værd!

Med stor fornøjelse har jeg læst bogen – er jo på den måde også med til at agere en af Jacobs UDEFRA kommende mund-til-mund marketer. Helt iorden. Vi anmelder jo idag alt lige fra produkter vi køber til service på netbanken. Og er dermed med til at fortælle andre om du skal købe eller lade være. Og det er i alt sin enkelthed det bogen handler om. At involvere UDEFRA kommende kunder, leverandører, medarbejdere, anmeldere i dit projekt.

Mit korte brief er: “fed bog”. Et par timer i godt selskab hvor man – hvis ikke før – igen får øjenene op for en verden i hastig forandring. Med nogle gode cases, tips, links, historier der  inspirere.

YouTube Preview Image

Bogen stærkeste budskab er det, at du bliver nødt til at begynde på at se din organisation som et åbent netværk og ikke som et lukket hierarkisk bureaukrati. Han peger bl.a. på at arbejdsmarkedet i USA med stor hast transformeres over mod free lance arbejdere, der er løsrevne fra virksomhedernes buraukrati. Om 5 år forventes 50% af arbejdsstyrken i USA at være free lancere. Det er ikke bare en omvæltning, det er en markant ny virksomhedsstruktur der vælter ind over os.

Dvs opgaver der før lå inde i virksomheden fremover lige så godt kan ligge udenfor. Organisationer der formår at udvikle sig, så de i større og større stil finder og engagere hjælp UDEFRA til udførelse af drifts- og udviklingsopgaver er morgendagens virksomheder. Nye virksomheder der opstår i disse år kendetegnes af få faste medarbejdere, åben virksomhedskultur, store aktiver placeret i et strategiske netværk og infrastukturen er kunderne. Skindet er solgt inden bjørnen skydes.

Citat: “…..det giver mening at være færre mennesker i kernen, fordi det er blevet bedre og billigere at trække ressourcer ind udefra end at bureaukratisere dem indfra. Det er en omvæltning, der betyder, at vinderne er dem, der opsøger hjælpen udefra. Hele verden er potentielt løseligt tilknyttede medarbejdere, mens ganske få nøglemedarbejdere varetager virksomhedens eller organisationens kerneformål.” (s 15)

Bøtter påpeger at der ikke er een sand vej og derfor heller ikke evigtgyldige råd på området. Han undlader derfor klogt at lave en guide, men giver med en stribe eksempler – heraf en god del personlige – inspiration til, hvad der er muligt.

“…..mulighederne er uendelige, og det er de muligheder, denne bog handler om.” (s 8)

Jacob Bøtter: ”Udefra”. 95 sider. 99,95 kr. Gyldendal Business.

Udkommer 23. april 2014. Bogens hjemmeside www.udefrabog.dk