“Bliv problemet” Innovation

Når vi forsøger at generere ideer for at løse et problem, enten gennem anticonventional tænkning, brainstorming eller en anden metode, distancerer os selv lidt fra problemet. Vi søger ideer der skal være med til at forbedre virksomhedens produkt, kundeservice, markedsføring, omkostnings reduktion eller alternative forretningsmodeller. I alle disse tilfælde, adskille vi os fra problemet, og potentielt begrænser vi vores forståelse af problemet.

Hvorfor ikke tage en anden tilgang og blive problemet? Dette er en fantastisk måde at se et problem (eller et mål), fra et nyt perspektiv. Gevinsten er en dybere indsigt og mere innovative løsninger.

Lad os se på nogle eksempler på, hvordan man ved at blive problemet kan arbejde innovativt.

Bliv Problem: Produktet

Eksempel: hvis du er på udkig efter ideer til, hvordan du forbedrer dit firmas ‘smart phone’ så bliver denne telefon! Forestil dig at blive brugt til at foretage telefonopkald, finde oplysninger, surfe på nettet og så videre. Hvordan synes du om, hvad du gør? Hvordan føler du om din ejer? Hvorfor? Hvis disse følelser er negative, hvordan kunne du gøre dem positivt? Hvad vil du gerne være i stand til at gøre for din ejer? Hvad ville gøre dig til en gladere telefon?
I en gruppe af mennesker, kan alle blive telefoner. Ring op. Flyt rundt. Hvordan interagerer I med hinanden? Hvordan synes du om det? Hvordan kunne det være bedre? På hvilke nye måder ville du gerne være i stand til at interagere.
Alternativt kan du blive dine kunder ved hjælp af din telefon i forskellige scenarier.Hvordan synes du om telefonen? Hvordan opfylder telefonen dine ønsker og behov? Hvad vil du gøre med det? Hvad ellers, relateret til telefoner, vil du gøre nu?

Bliv Problem: omkostningsbesparelser

Gå sammen med en gruppe af mennesker. Hver af Jer bliver et led i dine produktions- eller service proces. Hvis du er en fremstillingsvirksomhed, kan en person være et produkt. En person kan være et transportbånd, en kan blive et værktøj som samler produktet. En person kan blive manskinen, der emballerer produktet og så videre. Gå igang. Mærk din del af produktionsprocessen. Hvordan føler du din rolle? Hvordan kunne du føler dig bedre? Hvordan interagerer du med andre elementer af samlebåndet? Hvordan synes du om hver af dem? Hvorfor? Hvad er problemerne? Hvad er svaghederne?

Bliv Problem: Forbedre salgsresultater

Fordel Jer i hold på omkring fire personer per hold. På hvert hold er to kunder, og to er sælgere. Del salgsprocessen op. Spil scenarier, specielt hvor du har oplevet manglende salg. Oplev kunden, hvordan du føler om situationen? Hvorfor har du ikke ønsket at købe produktet? Hvordan har du det om produktet? Hvis du har negative følelser, hvorfor? Hvordan synes du om sælgere? Hvad har de gjort, der afskrækkede dig fra at købe fra dem.

Nu, tag det et skridt videre. To mennesker er dit produkt, og to mennesker er kundens behov. Flyt rundt. Spil. Hvordan har du det med hinanden? Hvorfor? Hvor let er det at interagere? Hvad forhindrer eller kan forhindre interaktion? Er kundens problem eksisterer i virkeligheden – eller er det et udslag af din virksomheds fantasi?

Facilitering 
Denne form for problemløsning kan være sjovt og indsigtsfulde. Fordi du bliver problemet, eller i det mindste en del af det. Du ser problemet fra en helt anden synsvinkel. Men det er en langt mere kompleks idegenereringsteknik, end almindelig brainstorming. Folk skal være i stand til at slappe af og sætte sig ind i rollen. For grupper kræves der en dygtig facilitator til at køre idéudvikling / problemløsning aktiviteten. Ellers bliver øvelsen hurtigt for overfladisk. En trænet proces facilitator er ideel.

Denne øvelse er hentet fra nyhedsbrevet ‘report 103’, af Jeffrey Baumgartner.

This entry was posted in Generel. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *