Vi får svar, som vi spørger

H2O: Farligt  Kemikalie!

En studerende på Eagle Rock Junior High School i US vandt en første pris på en videnskabelig konference. Han ville vise hvor påvirkelige vi var blevet af trusler om det snart det ene og snart det andet. På baggrund af usaglige videnskabelige undersøgelser der spredte frygt for vores miljø.

Har du tænkt på at mulighederne for at få noget ud af din vidensindsamling, der skulle bringer sin kreative proces ud over en innovativ kant, afhænger af din evne til at stille de rigtige spørgsmål?

Og spørgsmålet i sig selv definere svaret.Læs evt om anerkendende samtaler.

Hans undersøgelse er lidt sjov, men også interessant.

I han opfordrede personer til at tage stilling til om de ville forlange streng kontrol eller total bandlysning af kemikaliet  “dihydrogen monoxide.”

Og han listede mange gode grunde op da kemikaliet:

  • kan forårsage stærk svedlugt og opkast
  • det er den væsentligste komponent i syre regn
  • den kan forårsage svære forbrændinger i sin luftige form
  • uheldig indtagelse kan dræbe dig
  • det er medvirkende til erosion
  • det nedsætter effekten af bilers bremser
  • det er fundet i cellerne på kræft patienter

Han spurgte 50 personer om de støttede et forbud mod kemikaliet

  • 43 sagde ja,
  • 6 var usikre
  • og kun 1 vidste at kemikaliet var vand.

Titlen på hans projektrapport var: ”Hvor godtroende er vi?”

Konklusionen er måske oplagt.

Men tilbage står for mig det interessante i at vi får svar som vi spørger. Og spørgsmål der ikke på en eller anden måde er ledende er en kunst at få sagt. Så med den forkerte spørge teknik får vi den forkerte viden. Og det leder igen til forkerte konklusioner.

Så!

  1. Træn din spørgeteknik.
  2. Stil åbne spørgsmål uden vurdering
  3. Søg ikke at få bedømt dit produkt, men afklar oplevelsen af dit produkt istedet.
This entry was posted in Generel. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *