Flok Mentalitet på de sociale medier

Vi oplever i øjeblikket en utrolig flokmentalitet omkring brugen af facebook. Flere og flere følger flokken og opretter profiler, får venner, mm

Vi reagere som flokdyr. Som i denne gamle video der afsløre vores ubevidste tilpasning til flokkens kodeks:

YouTube Preview Image

Det er dybt forankret i os at vi vil være en del af fællesskabet. Høre til nogen. At blive udstøt betød død i gammeltid. Hvad enten det er i skolen, på arbejdet eller i fritiden vil vi helst være med. Det kan man som virksomheder udnytte og prøver at skabe en form for “gruppering” eller korps ånd omkring deres produkt, eller identitet.

Apple er et godt eksempel på dette. De har skabt en fan kultur som er lidt imponerende, må jeg sige, som apple fan.

Evolutionspsykologi forklare sikkert denne adfærd som en savannen adfærd. Kulden om natten, farlige dyr eller fjendlige stammer, kunne true. Så overlevelse, var vigtigt, og dem der kunne socialisere, blev del af gruppen. Et adfærdsmønstre fra dengang vi stadig bærer rundt på.

YouTube Preview Image
This entry was posted in Generel. Bookmark the permalink.

One Response to Flok Mentalitet på de sociale medier

  1. Monica says:

    Vi ønsker jo alle at være del af et fællesskab, og lige nu er Facebook der, hvor vi mødes både socialt og fagligt. Det er her, vi knytter bånd til gamle skolekammerater, snager i naboens liv og finder ud af, hvad andre synes om byens restauranter og cafeer.

    Set ud fra et markedsføringsmæssigt perspektiv er det ganske interessant, det der sker. Måden at tænke kommunikation og markedsføring ændrer sig, når vi mennesker ændrer adfærd. Og de sociale medier som Facebook har i den grad fået os til at ændre adfærd.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *