Netværks Tænkning

Vi høre det igen og igen. Du skal netværke hvis du vil have job, udvikle din virksomhed, få ideer, fremme innovation, finde en partner og meget mere. Netværk er tidens løsen.

Men hvad kræver det, og hvorfor er det så svært alligevel.

For at bygge innovative netværk har vi behov for en helt bestemt måde at tænke på. Det er den svære del. At tilegne sig netværks tænkningen.

Udgangspunktet er at samfundet overordnet er i en kæmpe omvæltning. Båret frem af internettets evne til at flytte viden på nye måder. Jeg kan bedst vise det via følgende slide som du skal se, som strukturer hvor viden flyttes rundt (med inspiration fra http://iff.dk/):

Samfundet udvikler sig fra hirakiske organisationer mod netværksbaserede organisationer. Og virksomhedernes fokus ændres fra Masse produktion mod Masse innovation.

Vi får mere og mere behov for nem adgang til ny viden og ideer. Derfor falder hirakierne som korthuse. Viden flyttes simpelthed for langsomt og for besværligt. Det fungerede godt da vi skulle masse producere, men det går ikke nu hvor innovation er ved at blive et grundlæggende behov.

Fremtidsforskerne kalder de nye vinder virksomheder for netværksvirksomheder og hentyder til deres evne til at få viden til at flytte sig mellem interne og eksterne netværk uden hindringer. Og de kalder  fremtidens organisationsdiagrammer for heterakier. Heterakier er netværkskonstruktioner der organisere sig i forhold til hinanden som fuglereder i et træ.

Hvordan skal vi tænke?

Jeg synes Thomas Power i den  næste video har ramt den bedste forklaring på den nye vindende tænkemåde. Du skal være åben, dele tilfældigt med alle og være hjælpsom og givende.

Lyder det faretruende?

Alternativet er værre!!

YouTube Preview Image

I hierarkier tænker vi

  • Closed: vi holder på vores viden og har lært at det har stor værdi når vi ved det, og vores konkurrenter ikke ved det.
  • Selektiv: vi mænger os kun med dem vi kan lide og som vi føler vi kan få noget ud af. Det vil sige den måde vi bygge netværk op på i hierarkier er båret af en nyttevurdering.
  • Controlling: vi ønsker for at have styr på tingene,  for ikke at begå fejl. Vi bruger enorme ressourcer på at kontrollere om tingene bliver udført som de er planlagt.

Den hierarkiske måde at tænke på har tendens til at minimere deling af viden. Dvs at ideudvikling, kreativitet og innovation hæmmes. Det er ikke en vinder strategi. Men desværre er det den måde vi alle har lært at tænke. Jeg har ihvert fald. Thomas Power siger i videoen at det tog ham 10 år at komme af med den tænkning. Jeg håber jeg kan gøre det hurtigere.

Netværks tænkning er:

  • Open: man åbner op, autentisk og ærligt. Deler det man ved, uden at miste det. Der bliver jo ikke mindre af det, hvis det bliver delt, siger Thomas Power. Lig’som kærligheden.
  • Random: vi skal dele tilfældigt med alle. Det gælder om at nå ud til så mange som muligt. Og at så mange som muligt kan sende viden tilbage, så man har et flow af viden og inspiration fra så bredt et netværk som muligt.
  • Supportive: i netværk giver man hvad man har, og hjælper med kontakter og viden. Filosofien er at det kommer ti-fold igen. Men kun hvis man selv udviser en hjælpende adfærd. Ingen vil være i netværk med dig, hvis du kun tænker på hvad man kan få ud af det. Man skal tænke på hvordan man kan hjælpe og bidrage. Så begynder netværket at blive en udviklingskilde.

Netværkstænkning er en ‘Jeg deler’ tænkning, hvor hierarkisk tænkning er en ‘Jeg ejer‘ tænkning. Det lyder næsten for naivt. Eller gør det?

Når vi holder møder og bruger metoden SPEED NETWORKING er det netop ‘Jeg deler’ tænkningen der trænes. Ved en SPEED NETWORKING smækker jeg som regel følgende billed op på storskærmen. Den skitsere en 3 trins proces i en 2 minutters speed samtale. Først skal man præsentere sig selv i korte vendinger, dernæst præsentere et projekt eller udfordring man bøvler med i øjeblikket og tilsidst skal makkeren der lytter til, prøve at hjælpe med enten gode råd eller kontakter til nogle i hans netværk der kan hjælpe.

Kik med her i en speed networking i Rådsalen på Axelborg med 130 svineproduktionskonsulenter fra hele Danmark:

YouTube Preview Image

De sociale medier sætter dagsordenen. Og hvis man skal bevæge sit sociale medie engagement op over en katalogisering af venner og forretningsforbindelser, bliver man nødt til at dele. At bidrage til debatten. At give noget med indhold i.

Jeg mærker selv at det virker hvis man følger Thomas Powers model. Så hvorfor skulle det ikke virke for andre, og måske endda i stor målestok. Min blog her er eksempel på det.

I de næste blogindlæg vil jeg tage fat på hvordan man laver en netværkstrategi, og på hvad ‘åben innovation’ er for en størrelse. Men vær forberedt på at det hele hænger sammen.

This entry was posted in Generel. Bookmark the permalink.

One Response to Netværks Tænkning

  1. Pingback: Tyge Mortensen …..blogger » Blog Archive » 500 dage som iværksætter og 5 innovative tips

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *