Martin Thorborg

Jeg mødte Martin Thorborg ved et JCI arrangement i Esbjerg i tirsdags. Serieiværksætter, erhvervslivets gadedreng og Talkshow guruen. Et velbesøgt foredrag hvor han ville fortælle om hvordan man blev mere innovativ som person og virksomhed.

Jeg vil liste op fra mine mentale noter. Men først lige vise hans bedste talkshow om networking i 2 dele:

YouTube Preview Image YouTube Preview Image

Martin Thorborgs definition på begrebet INNOVATION er: “Forbedre ting, så man tjener flere penge”.

Det er  sjovt at begrebet Innovation altid skal defineres, nu efter at have været offentligt brugt i ca 10 år.

Men om nogen er innovativ er det vel Martin, og han kom med mange gode pointer. Her nogle som jeg husker dem:

  • Iværksættere synes fejlagtigt at de skal opfinde nye ting. Det behøver man ikke for at iværksætte. Det er nemmere at være iværksætter på noget kendt. Folk ændre ikke adfærd fordi, der kommer nyt til. Eksemplet med anvendelse af e-mail der blev opfundet i 70’erne. Eller folks brug af Øresundsbroen i stedet for færgen, der tog ca 4år.
  • Skolerne har dræbt vores kreativitet. Ensrettet og uniformeret vores tænkning. Vi er blevet dovne, tager ikke den vilde rutchebane i tivoli som voksne, eller kaster os ud i nye eksperimenteret. Martin opfordrede til at pleje vores barnlige side, prøve det der er besværligt, det der ikke smager godt, er bøvlet, ubekvemt. For at holde vores nysgerrighed og legebarn ved lige. Det der kommer let, går også let. Alt nyt fødes når man går uden for sin ‘comfort zone’, og det skal man huske hele tiden at træne.
  • Arbejd med det der gør dig glad og fokuser på det. Outsouce alt andet, lige meget hvad det koster. Brug tiden på det du brænder for. Martin refererede en undersøgelse fra usa hvor entreprenelle college studerende blev spurgt om: “hvorfor de ville være iværksætter”. 50% svarede ‘for at blive rige’ den anden halvdel for at de havde noget de syntes kunne være sjovt at lave. 3 år efter var 4% af den rig-lystne flok blevet rige, og 40% af dem der gjorde det de brændte for, blevet rige.
  • Hvor fik Martin ideer? Når han kørte bil! Nogle gør når de løber, nogle lige inde de falder i søvn eller vågner. Han refererede at  man har fundet ud af at lige inden man falder i søvn, stopper venstre hjernehalvdel med at være aktiv. Det er den bedømmende side. Kun højre er aktiv, og det er den kreative improviserende side af hjernen. Den tilstand kom han i, når han kørte bil, og bl.a. derfor blev hans talkshows tit optaget der. Han opfordrede til at man selv fandt ud af hvornår og hvor, man var mest kreativ og iderig.
  • Netværk med forskellige mennesker fra andre brancher. Se hvad de laver og overfør ideer til din verden. Gå med i forskellige netværksgrupper. Han var selv med i en VL gruppe, hvor han følte sig rimelig udplaceret mht IQ, men også i andre netværk hvor han følte sig som den enøjede blandt blinde.
  • Leg – udfordre dit indre legebarn konstant. Ellers bliver vi forandrings-u-villige, og sige: “åÅhhh nej, ikke nye …..osv”. Gør hele tiden noget du aldring har gjort før. Skab virksomheder som har plads til at folk leger, er anderledes, kan rumme originaler.
  • Lev tingene, ikke bare sig tingene. Værdier skal leves, ikke formuleres.
  • I videnssamfunet laver man også noget når man sidder og glor ud af vinduet. Man tænker. Før i tiden i landbruget lavede man noget når man havde fat i skovlen, men lavede ikke noget når man hang på skovlen. Sådan er det ikke længere. Vi har brug for nogle der drømmer, tænker.
  • Hvis man vil være iværksætter skal man først finde sin indre frygt, dvs anledning til at flytte røven. Dernæst kende sin drøm, og så tage fat. Ikke kik sig tilbage på det man frygtede. For det kan jo altid gå galt. Bekymringer hæmmer iværksættere. Afdæk dine bekymringer de gir anledning til at søge noget nyt, men glem dem så.
  • Brainstorm ideer uden begrænsninger. Brainstorm med folk der er helt anderledes og stiller mærkelige spørgsmål. Plej omgang med anderledes tænkende. Folk med andre vaner og værdier. Det er når ideerne bliver sat i rabiate perspektiver at de nye ideer dukker op.
  • Danmarks Innovation bremses af 3 ting. (1) BMW effekten. Når vi bliver for tilfredse, rige, velstillede så stopper nytænkningen. (2) Vi skal altid gøre det imorgen. Start tingene idag! Slankekure, iværksætteri – der er ingen forskel. Kan man starte slankekur op idag, så kan man også starte virksomhed op. Men danskere mener Martin skal først lige uddannes, have pengene til det, giftes eller andet. Vi udsætter, gardere og opnår ingen ting. Livet og mulighederne passere forbi. (3) Janteloven – at vi er bange. Der er for lidt lyst til at stille op til X-faktor – man kunne jo blive til grin. Vi undskylder os for ikke at starte virksomhed, fordi det jo kan gå galt.
  • 5% af en ny mulighed er ideen, resten er hårdtarbejde.

Martin Thorborg snakkede i en lind strøm i 5 kvarter. Så jeg husker kun lidt. Men indtrykket kan vel kort drosles ned til det amerikanske udtryk: “GO for your DREAM!”

Det kan lyde nemt, men det er det vel også. Så lad os få lettet røven!!

This entry was posted in Innovation, Netværk og netværksteori, Speakers og netværkskontakter. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *