Youtube driver INNOVATION

Youtube er måske ved at blive den ‘single most’ betydende innovationsdriver vi har i øjeblikket. Måske er dens betydning stadig underkendt.

Der oploades 9232 timers videoer om dagen. Mest med hjemmevideoer. Og nogle spredes i uhørt stort tal viralt. Men selv om de er lavet hjemme i dagligstuen med sig selv som selskab. Så er publikum alle. Absolut alle. Og det inspirere. Og driver andres ideer videre. Og de connecter mennesker.

Antropologer beskæftiger sig med området nu. Og mener at det er ved at ændre vores kultur og samfundsstruktur. Ligesom supermarkeder ændrede indkøbsvaner i 50’erne, parcelhuse og TV ændrede vores samværd i 60’erne, så vil youtube i kombination med de andre sociale e-tjenester ændre vores liv det næste årti.

Den sidste video nederst har jeg fået tilsendt af Lars Elbæk, der på SDU beskæftiger sig med brugen af elektroniske medier i idrætsundervisningen. Og interessere sig bl.a. for hvordan youtube hjælper med spredningen af bevægelses mønstre, danse, nye sportsgrene og meget mere. Numa Numa bevægelsen hedder den vist. Anført af Gary Brolsma der  i 2004 udsendte en video  på youtube, med sine egen lidt skøre improviserede dans foran skærmen. Men den smittede og blev til en bevægelse. Numa Numa. Se hans første video her:

YouTube Preview Image

I den næste video fortæller en antropolog om youtubes korte og ekstreme historie. Og analyserer den indflydelse youtube her fået. Videoen varer 55 minutter, men er alle 55 mnutter værd. Se den til ende hvis du starter, den bliver mere og mere interessant. Tak Lars 🙂

YouTube Preview Image
This entry was posted in Innovation, Sociale medier. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *