Dale Carnegie: “Believe that you will succeed, and you will”

Vi kender alle til at få ideer afvist. Men giv ikke op.

“Believe that you will succeed, and you will”, citeres Dale Carnegie for. Han fik sit gennembrud i mellemkrigsårene med bogen ‘How to win fiends and influenze people‘, og har udgivet utallige klassikere. Jeg har selv hans bog om forhandlingsteknikker til at stå.

En af grundopfattelserne i hans bøger er, at man kan ændre folks adfærd, ved at ændre sin egen adfærd overfor dem.

Han er kendt for kort og konkret at give folk gode råd der er til at forstå og forholde sig til. Fra denne link har jeg fået følgende samling af tricks som jeg synes kan bruges af kreative personers omgang med  andre. Værs’go:

Grundlæggende teknikker i hvordan man håndterer folk

  1. Du må ikke kritisere, fordømme eller klage.
  2. Giv ærlige og oprigtige påskønnelse.
  3. Vække i den anden person et æggende ønske.

Seks måder at få andre til at  synes om dig

  1. Bliv oprigtigt interesseret i andre mennesker.
  2. Smil.
  3. Husk, at en persons navn, er for denne person den sødeste og mest vigtige lyd på alle sprog.
  4. Være en god lytter. Tilskynde andre til at tale om sig selv.
  5. Tal om den andens interesser.
  6. Få den anden person til at føle sig vigtig – og gør det oprigtigt.

Få folk til at holde af dine ideer

  1. Den eneste måde at få det bedste ud af et argument er, at undgå det.
  2. Vis respekt for den anden persons udtalelser. Aldrig sige: “Du tager fejl.”
  3. Hvis du er forkert, indrøm det hurtigt og eftertrykkeligt.
  4. Begynd på en venlig måde.
  5. Få den anden person til siger “ja, ja” øjeblikkeligt.
  6. Lad den anden person tale det meste af tiden.
  7. Lad den anden person føler, at ideen er hans eller hendes.
  8. Prøv ærligt at se tingene fra den andens synspunkt.
  9. Vær sympatisk overfor den andens ideer og ønsker.
  10. Appeller til ædlere motiver.
  11. Dramatiser dine ideer.
  12. Kast en udfordring ind i diskussionen,  en ‘hvad nu hvis….. verden så anderledes ud?’.

Være en Leder: Sådan ændre du folk uden at vække anstød, ophidselse eller nag

En leders opgave omfatter ofte at ændre sine ansattes holdninger og adfærd. Nogle forslag til at opnå dette:

  1. Begynd med ros og ærlig anerkendelse.
  2. Henled opmærksomheden på folks fejltagelser indirekte.
  3. Tal om dine egne fejltagelser, før du kritiserer den anden person.
  4. Stil spørgsmål i stedet for at give direkte ordrer.
  5. Lad den anden person redde ansigt.
  6. Ros den mindste forbedring og ros enhver forbedring. Være “hjertelig i din billigelse og overdådig i din ros.”
  7. Giv den anden person et ry at leve op til.
  8. Brug opmuntring. Gør fejlen til noget der er let at rette.
  9. Gør den anden person glad for de ting du antyder.

Dagens Quote: “Take away my people, but leave my factories, and soon grass will grow on the factory floors. Take away my factories, but leave my people, and soon we will have a new and better factory.” Carnegie

This entry was posted in Anmeldelser, Forskning i kreativitet. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *