Hvorfor Hvorfor ?

Simon Sinek give i den følgende video en klokkeklar forklaring på hvorfor lige netop HVORFOR er essentiel for innovation.

YouTube Preview Image

Hans model kaldes Golden Circle og er nok så simpel, men nok så vigtig at forstå. HVORFOR bruges i andre modeller også. I bl.a. LEAN bruger man HVORFOR. Hvis man her stiller spørgsmålet hvorfor? fem gange, så kommer men ind til sagens kerne som er HVORFOR gør jeg overhovedet dette her. HVORFOR  HVORFOR HVORFOR HVORFOR HVORFOR. Prøv engang, når du sidder og glor fjernsyn. Det gør helt sikkert en forskel 🙂

Simon Sinek trækker  “Law of Diffusion of Innovation” frem som siger:

2-3% af en population er innovatorer
13.5% er tidlige tilpassere
34% er den tidlige majoritet
34% er den sene majority
16 % er det reaktionære hængeparti (den eneste grund til at de ikke bruger telefoner med drejeskive, er fordi de ikke kan fås mere!)

Loven siger os at du kan ikke få markeds succes før du når omdrejningspunktet (the tipping point), mellem 15-18% ‘followers’, derefter tipper systemet. De tidlige (early majority) går ikke med på dine ideer før der er andre som også har prøvet det først. Innovatorer og de tidligt tilpassede har det fint med at tage skøre beslutninger, i tiltro til det du overordnet tror på. Altså dit HVORFOR. Så din modstand kommer ikke herfra. Men de er vigtige for at få den næste gruppe med.

Fortvivl ikke hvis du høre til de 2-3% der altid føler at løbe panden mod muren. Forstå først at det er loven du løber panden imod. Alting tager tid, og dvs alting har behov for en proces. Oh jo klarere dit HVORFOR er for andre, jo mindre vil du løbe i den mur der hedder, “jeg vil ikke gøre det du siger”, som altid er HVAD du vil, aldrig HVORFOR.

  • “People don’t buy what you do, they buy why you do it, and what you do simply serves as the proof of what you believe. How they behave, then, proves what they believe about the world.”
This entry was posted in Generel, Innovation, Modeller. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *