Know me, like me, follow me

Sociale medier sætter i disse år dagsordenen og en ny standard for kommunikation og involvering. Vores behov for netværk og socialisering er den grundlæggende drivkraft. Men også ny viden, for at kunne innovere.

Jacob Bøtter, synes jeg, fortæller på denne link, meget godt hvad der er ved at ske. Klik ind HER

Ser man bort fra den rent familiære og venskabelige brug af sociale medier, så giver det rigtig god mening at kaste et forretningsmæssigt blik på mulighederne. For virksomheder er viden blevet mere og mere livsnødvendigt i den turbulente verdensorden der hersker.

Viden om kunder, konkurrenter, nye muligheder, produkter, trends mmm. Viden er blevet et input i driften man må kalkulere som en nødvendig omkostning. Viden skal derfor være billig. Vel at mærke som udgangspunkt. Relevant viden for en virksomhed har tilgengæld ingen pris. Den afgør om man overlever eller dør.

Sociale medier stiller viden til rådighed til meget lave priser. Bl.a. ved l at skabe relationer med kunder og samarbejspartnere på helt nye måder. Baseret på en helt ny måde at tænke på. Bedst beskrevet af Seth Godin her:

YouTube Preview Image

De sociale medier har også definere en helt nye forretningsmodel. En forretningsmodel som jeg synes bedst beskrives af Penny Power i hendes bog: “Know me, Like me, Follow me”.

YouTube Preview Image

Hun har ligeledes sammen med hendes mand skabt et virtuelt netværks kaldet ecademy. Networking er nemlig ligeledes – bla via sociale medier – blevet vejen til innovation, og nye forretningsmuligheder, men også bare afsætning. Få en intro til den nye forretningsmodel og ecademy her:

YouTube Preview Image

Forretningsmodellen “know me, like me, follow me” er simpel, giver mening og kan implementeres ikke bare via sociale medier, men i alle sammenhæng.Udgangspunktet i fremtidens virksomheder er at vi er alle ‘connected’. Og viden flyder fra person til person, ikke via dyre konsulenter. For vidensvirksomheder og konsulenthuse bliver udfordringen derfor at redefinere hele deres forretningsmodel – og det er allerede sket mange steder. Kik bl.a. ind i konsulenthuset Wemind.dk og mød den elektroniske ekspedient 😉

This entry was posted in Sociale medier. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *