Glem din IQ – Tænk over din NQ

Idag mandag, udgir Jacob Bøtter sin første første bog: NQ (Netværks Quetient), med 55 eksempler på involvering med sociale medier. Som han siger: “Glem din IQ. Tænk over din NQ” – men kan det nu passe?

Jeg har fået bogen tilsendt som et anmelder eksemplar. Eksempel på Jacob Bøtters fine fornemmelse for sagen – den sociale mediesag, med bloggere som mig der anmelder. Det er nye tider – og en bog om lige præcis det de fleste er med i, men ikke aner er ved at overtage dagsordenen. Den sociale involvering.

Så her får du – Jacob Bøtter – min anmeldelse, rådt for usødet:

I starten var jeg vild med bogen. Den var lille, overskuelig, så ud til at være nem læselig og de første sider var lige i skuffen. Reflektioner over indholdet og tendenser i tiden.

Jeg havde besluttet at bruge max 1,5 time på den og det holdt faktisk også. Da jeg fik lagt fra land blev den først lidt overfladisk for mig. Og jeg tænkte, ‘har han bare skrevet for at fylde siderne ud med bordega-snak’. Men da jeg kom længere hen i den, måtte jeg stoppe op og efterprøve hans henvisninger og tips til hjemmesider med fikse værktøjer og sociale medier links.

Og så var jeg fanget. Måtte prøve snart det ene snart det andet. Og sagde ja – ja – ja. Selvom den er hurtig læst. Så stopper den ikke der. Har nok sin styrke ved sin overskuelighed. Men et tip er jo et tip, til efterlevelse. Og det involvere.

Til Jer andre vil jeg blotlæge de 5 fedeste fiduser jeg fandt i bogen:

  1. Crowdsorcing af simple opgaver (nr 25): Amazon mechanical turk, et crowdsorcing værktøj som jeg må have prøvet af. Enten som Turk Worker eller Turk Requester. Crowd sourcing tror jeg bliver en revolutionerende ny metode i innovations processer, og her ser ud til at være et godt værktøj.
  2. Møde i bestyrelsen – hver dag (nr28): Der var flere gode ideer til brug af blogs. Bl.a. en lukket intern bestyrelsesblog, hvor man kunne involvere bestyrelsesmdellemmer langt mere en de sjældne møder. Men også ideen om at direktøren/lederen internt til medarbejdere bloggede. Jeg vil da selv prøve ideen af i de bestyrelser jeg er med i.
  3. Et wiki som personalehåndbog (nr30): dvs et dynamisk tranparent  dokument som aftalepapir. Havde tænkt mig at bruge det ifm en forretningsorden i en bestyrelse, og social kontrakt i et team.
  4. Vigtigste aktiv er kaffemaskinen (nr47): lav en intern version af twitter for medarbejdere. Kan laves på Yammer.com. Kan være med til at skabe en “Yes – jeg begik en fejl!” – kultur. Altså et sted hvor det er iorden at stille dumme spørgsmål og vise sin uvidenhed.
  5. Information overload – er en myte(nr 51): Med pinboard.in kan man selektere og bookmake dem man følger. Altså bruge den som et filter. i princippet bruger vi ikke lang tid på de enkelte sociale sites. Derfor vil hjælp til filtrering være godt.

Men derudover fik jeg en kanon link til flere gode artikler, bl.a. Clay Shirky‘s blog indlæg om “The Collapse of Complex Business Models”.

Så alt i alt er det en  lille, men overmåde givende bog. Tak for bogen, Jacob. Og værsgo’ til Jer andre. Den kan hurtigt blive mere værd end de 229 kr den er sat til. – RETTELSE: den koster kun 179 i papir og 79 kr digitalt.

This entry was posted in Anmeldelser. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *