Google som dansk rollemodel

Blandt verdens mest innovative virksomheder i dag finder vi Google (kilde). Som optakt til ugens åbne Danmark 3.0-møde om iværksætteri, innovation og beskæftigelse har “Dansk IT”  derfor spurgt Googles danske direktør, Peter Friis, hvad Danmark kan lære af Googles måde at innovere.

“Man kan ikke få ideer på kommando, men man kan skabe rammer og processer som fremme ideer. Og vigtigst er det at have en kultur som acceptere fejl og eksperimenter”, siger Peter Friis i denne video.

Googles 20 tid er kendt. At medarbejdere bruger 20% af deres tid på noget der ligger uden for deres kerneområde. På at tænke horizontalt. Google har en spændende og radikal anderledes virksomhedskultur, med fokus på at skabe rammer for kreativitet og innovation. Hvis Danmark ikke kan bruge det som rollemodel, hvad har vi så at gå efter….?

Tag et kik på videoen her og kom med din mening. Eller duk op til arrangementet imorgen torsdag på Symbion, og bland dig i debatten.

YouTube Preview Image

Googles kreative kultur fokusere ikke på begrænsninger.

Google har en 70-20-10 regel. 70% af ressourcerne på kerneområdet, 20% på noget perifert og 10% med noget fuldstænding anderledes. En meget horizontalt tænkende strategi. Strategien bygger på forandringer. Peter Friis påstår at mens han blev interviewet har de lanceret 10 nye produkter. En nylig undersøgelse har vist 70% af Danmarks virksomheder ikke har lanceret et nyt produkt de sidste 3 år.

Den nye radikale opfindelse (det nye Google), kan sagtens opstå i Danmark næste gang. Det kræver et samfund som er beredt til det. Et samfund der ikke tænker i begrænsninger, men hylder legen med rabiate ideer og nørdede eksperimenter.

Soooooooo

Let’s GOogle

This entry was posted in Arrangementer, Generel, Innovation. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *