Mønstre overalt

Huffington Post har et ret cool foto gallery af ansigter der dukkker frem i sammenstillinger af objekter. Denne tendens til at se mønstre, specielt ansigter, er noget vi mennesker er gode til. Det er også temaet for denne reklamefilm fra American Express:

YouTube Preview Image

Uheldigvis, kan vores hjernes evne til nidkært at se mønstre omkring os, være skæbnesvangert i visse situationer. Tendencen til at se mønstre og meninger, kommer også til udtryk når vi tror på conspirationsteorier, når vi på få personers udsagn tolker hele befolkningsgrupper over ens og når vi overbeviser os selv om noget negativt. Vi har tendens til at genkalde os negative mønstre som vi forventer at se. Altså vi bekræftiger os selv i noget negativt. En ond spiral.

Bryd mønstret. Prøv at se andet en ansigter. Måske led efter numser. Et andet kendt mønster tricks er skitsen med den gamle og unge dame. Vi træner her evnen til at bryde mønstre (kreativiteten) ved at kunne skifte fra det ene motiv til det andet.

Den gives også i en omvendt form. Hvad har disse to billeder af den gamle og unge pige med hinanden at gøre:

This entry was posted in Generel. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *