Rule Breaking Strategy workshop

Hvorfor har vi svært ved at bryde tankemønstre, se nye måder at gøre tingene på og ændre vores adfærd. Desmond Morris kalder os flokdyr, der følger de mest dominerende individer i flokken. De Bono kalder vores hjerne for et selvorganiserende system, dvs kodet til at gøre som den plejer. Det er handicap vi må lære at leve med, og takle!

Igår deltog jeg i en ‘rule breaking strategy’ workshop med Anja krogh Sondrup og Robert Rasmussen som undervisere. Anja udgav (sammen med jens Refshøj) sidste år bogen ‘Rule Breaking Strategy’, og lancerede en metode til at bryde branchemønstre. Det prøvede vi i denne 3,5 timers workshop. Kort men godt.

Robert Rasmussen supplerede processen med metoder fra sin Lego Serios Play, der kan bruges i alle mulige sammenhæng. Også i denne.

Et forløb hvor man arbejder med ‘Rule breaking Strategys’ kan se ud som følger.

  1. Fase: Afdæk forandringsbehov (den brændende platform)
  2. Fase: Afdæk konkurrerncebilledet (positioneringsbilledet)
  3. Fase: Identificer branchens spilleregler (mønstre)
  4. Fase: Idegenerer (find nye spilleregler at spille efter)
    1. led efter inspiration fra andre brancher (horisontal tænkning)
    2. gradbøj en eksisterende spilleregel (brug styrkeknappen)
    3. kobel spilleregelen sammen med noget andet (lad ideer mødes)
  5. Fase: Segmenter ideerne (vurder grad af mønsterbrud)
  6. Fase: Bearbejd ideerne i dybden (på hvad og hvordan differentiere de sig)
  7. Fase: Strategisk potentiale bedømmes
    1. utraidtionalitet
    2. opmærksomhedsskabende
    3. kundenytteværdi
    4. ROI
    5. markedspotentiale
    6. mersalg

 Når man arbejde med kreative processer er der i princippet ikke noget nyt under solen med rule breaking strategy. Og dog. Metoden differentiere sig ved at sætte fokus på det centrale i alle radikal forandringer – at de netop bryder branchers kodex. Og det vil sige at bryde de mentale mønstre, der skaber den virkelighed, der til en hver tid er stede. Mønsterbryderne forandre virkeligheder og skaber nye. Sådan har det altid været og vil fortsat være. Kun hastigheden hvormed det sker, ændre sig. Og for at træne evnen til det, har vi brug for metoder som ‘Rule Breaking Strategy’. Den er dansk og et godt bud på en stærk metode til organisatorisk mønsterbrud. Tak.YouTube Preview Image

This entry was posted in Generel. Bookmark the permalink.

One Response to Rule Breaking Strategy workshop

  1. Det lyder rigtig spændende. Jeg synes at det minder meget om den måde, hvorpå De Bono – og Den Kreative Platform i Ålborg – bruger provokationer (udfordringer) og principper, til at tviste en eksisterende ide og skabe radikal innovation.
    Jeg har tidligere brugt ‘provokationer’ ved at bede deltagere indenficifere en centrale egenskab ved deres ynglingskoncept, og så forstørre, forvrænge eller fjerne den, og skabe et nyt koncept, der netop profitere af, at denne egenskab er ændret, forstørret eller væk.
    Deres punkt 4,2 minder meget om dette, mens 4,1 og 4,3 minder mere om den måde, hvorpå jeg (og andre 😉 arbejder med at bruge principper fra andre verdner, til at ændre radikalt på din egen tænkning om et bestemt koncept/branche/felt..

    Jeg synes dog selv, at det til tider har været svært at operationalisere det. det har været svært at få deltagere i idegenererings workshops eller camps, til at få fuldt udbytte at det. men når det endlig lykkedes, er det en metode, der kan skabe mønsterbrud.
    Så, herligt med en praktisk anvisning på hvordan man kan gå frem. glæder mig til at læse bogen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *