100 dage som iværksætter og 10 gode råd

Og stadig i live. Tak alle sammen.

Det har været 100 forrygende dage. Den største oplevelse har nok været at opleve suset – af frihed. En både skræmmende frihed, men også befriende. Og så har det været en relativ ny oplevelse, at tænke som iværksætter. Den har ikke været fjern, men alligevel sker der et paradigme skifte når man først står i situationen.

Hvis jeg skulle opsummerer mine 100 dages oplevelser til 10 gode råd. Kunne det være disse. Til jer med samme drøm:

  1. Stol på dig selv og dit netværk. Jeg tvivlede lidt i starten. Efter en uge meldte jeg mig derfor alligevel som arbejdsløs på jobcentret. Dvs Karen (kone) syntes at da sikkerhedsnettet var væk, burde jeg hellere sikre familien en lille grundindtægt. Hvis nu mine drømme alligevel ikke kunne bære. Heldigvis nølede jeg den første måned med at udfylde papirer og komme til diverse indkaldte møder for arbejdsløse. Jeg havde næsten intet at lave den første måned. Men følte at man ikke både kunne være arbejdsløs, og dermed bruge energi på det system, og samtidig være selvstændig. Men da så opgaverne begyndte at vælte ind lod Karen sig overtale, til at slippe mig helt løs.
  2. Gå selv, når du får muligheden. Vent ikke. Det er livet for kort til. Dyrk din drøm ved i god tid, at udfordre kendskabet til dig selv, dine komptencer, dine drømme og dit netværk. Jeg er gået selv som 50 årrig. Og har nu mere på ‘hylden’ end da jeg var 40 år. Føler at have mere at give og hjælpe andre med. Men overordnet set, kan jeg godt synes det er lidt sent alligevel, når jeg jo i mange år har haft drømmen.
  3. Tænk stort og langsigtet. Det er det der giver mening og hjælper med fokus i dagligdagen. Også selv om man er funktionæransat. Har man drømme, nytter det ikke, at de skal vækkes til live, når man står uden arbejde, eller vælger at skifte. Og drømmen om selvstændighed er, selv for funktionærer, værdifuld i det daglige. Der ligger et helt utroligt ‘drive’ og villighed til forandring og eksperimentering i den tankegang. En skaber- og virkeglæde. Og det beriger i alle sammenhæng.
  4. Tænk på at hjælpe andre, istedet for at tænke på at sælge dig selv. ‘Noget for noget’ tankegangen hæmmer dine muligheder. Mine produkter er viden. Og derfor nemt delelige og kopierbare. Og selv om jeg gir mine ‘produkter’ (viden) væk, mister jeg dem jo ikke. Men hvis jeg ikke får dem spredt ud, mister jeg det de kan – at hjælpe andre. Og det jeg skal leve af. Slogan kan være: “Giv, og du skal få. Giver du ikke, mister du alt”. Find ud af hvordan det kan praktiseres i dit forretningsområde. Nøl ikke. Og tvivl ikke på værdien i den strategi.
  5. Gør dig selv og dit netværk synligt. Min forretnings strategi bygger på ‘viral marketing‘. Dvs brug af sociale medier til networking, samt blogs til vidensdeling. Snart starter jeg podcasting, opbygning af vidensbaser og åbne arrangementer for interesserede. Derudover intensiverer jeg twittering, og lancerer i løbet af foråret to nye hjemmesider. Et foredragssite og en traditionel hjemmeside. Folk går ikke på gaden og kikker butikker, de går på nettet når de vil inspireres eller handle. Det tager lidt tid, rigtig nok, men hvad er alternativet idag?
  6. Del al din viden på en blog. Tænk på at være nørd, når du blogger. Lav en blog for det område du går aller mest op i. Dit nørde-område. Din ekspertice. Forhåbentligt også dit forretningsområde. Vi søger indhold idag i de informationer vi vil have. Og nørder har viden. Den nye viden. Det er derfor de er nørder. De udvider de traditionelle faggrænser, generere nye ideer og ser de innovative muligheder før alle andre – uden nødvendigvis at være dem der skaber de nye værdier.
  7. Få fuld opbakning der hjemmefra. Hold dit bagland orienteret. Inddrag din partner, børn, familie, naboer m.m. i dit projekt. Gør det for alt i verden ikke til dit projekt alene. Så bliver du alene!
  8. Brug ingen penge, vær kreativ. Jeg tror det er en fornøjelse at kunne etablere sig så simpelt som muligt. At får det til at fungere selv om det er enkelt og småt. Det gir den tilpasningsfrihed, man har brug for som iværksætter. Fokuser på dine kernerkompetencer og synliggørelsen af din ekspertice i dit netværk, og ikke på rammerne. Så kommer det andet nok med tiden. Jeg fik en fantastisk mulighed for kontor på Dalum Landbrugsskole, Min tidligere arbejdsplads. Også en fantastisk ramme. Men havde instillet mig på et sidde i min bil, eller i en af mine hestebokse derhjemme.
  9. Udvikl dit forretningsområde via dit netværk. Gør det, netværket efterspørger. Det, du kan hjælpe med. Gør ikke noget, du ikke kan få ‘solgt’ i dit netværk. De kender jo dig, og dine produkter. Og er dine bedste ambassadører. Innovation kommer ikke af lutter gode ideer. Det kommer af evnen til at hjælpe, med noget der er brug for. Stop derfor aldrig med at være kreativ, dvs udvikl både før under og efter eksekvering. Skab en forretnings-kultur der vedligeholder din kreative tænkning.
  10. Know me, like me, follow me. En netværksstrategi, som jeg har fuldt fra dag et. Inspireret af Penny og Thomas Power. Man finder sin egen måde, men grundlæggende bygger den på princippet om at være: OPEN, RANDOM, SUPPORTIVE.
This entry was posted in Generel. Bookmark the permalink.

One Response to 100 dage som iværksætter og 10 gode råd

  1. Pingback: Tyge Mortensen …..blogger » Blog Archive » 500 dage som iværksætter og 5 innovative tips

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *