Innovation Camp del 3 – fra underviser til procesleder

Camp’ er er slut. Vi nåede i mål med ti banebydende ideer for vores opdragsgiver. Og en oplevelse rigere. En oplevelse som har fået alle deltagere tættere på hinanden i et trygt rum. En oplevelse som også bragte alle deltagere ud over egne grænser – og erkendelser.

14 procesledere var med for at lede de 10 grupper. Alle var de i det daglige undervisere, og kendte målgruppen – næsten for godt, syntes de. Denne gang skulle de skifte underviser (manager) rollen ud med en procesleder (facilitator) rolle. Og det havde for hver enkelt underviser selv været en grænseoverskridende lærerig oplevelse. Man bliver i en 30 timers proces fuldstændig eksponeret og får brug for alle de personlige ressourcer man kan finde frem. For selv undervisere kan i sådan en (lærings) proces svinge op og ned i motivation, koncentration og energi. Men jeg kan unde enhver oplevelse  af hvordan det kan lykkes at skabe energi hos andre  – og hos sig selv!

Den læring der sidder tilbage i kroppen bliver lige netop den læring der har med energi at gøre. Energi fra personerne er energi til ideen. Hvornår falder og hvordan stiger energien/motivationen. Et interessant fænomen at studere ‘in situ’ – på sig selv og sine teamfæller. Hvad skal der til for at få processen bragt helt i mål – når alle energikilder ser ud til at være udslugte?

Det her virker ihvertfald ……..

This entry was posted in Camp's. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *