Kubus modellen til eksamen

Kan man træne innovation og gå til eksamen i det?

Vi gør det ihvertfald. Også selvom det lyder absurd og selvmodstridende. Det er nemt at undervise om innovation og gå til eksamen i et pensum. Men det er noget andet at undervise i innovation, og næsten umuligt at bedømme det.

De sidste 10 år jeg undervist i innovation. Det bilder jeg mig ihvertfald selv ind 😉 Måske har jeg rettere trænet folks potentiale til innovation. Fandt for 10 år siden en meget brugbar innovationsmodel på CBS udviklet af  Danmarks måske mest innovative innovationsforsker Henrik Herlau. Hans model hedder KUBUS, og kendes bl.a. fra TV serien “Direktørens Dilemma“. Kubus modellen beskrives nærmere i Herlaus lærerbøger “Fra jobtage til jobmager“. Han man lyst til at deltage i hans kursus kan det studeres mere via dette link: ERHVERVSINNOVATION.

Jeg har med årene fået den ‘oversat’ til bønder. Bogstavelig talt. Og resultatet er pt samlet i et kompendium der hedder “Fisken”, udarbejdet sammen med Mads Hovgaard fra SDU.

Fiskens kompendium er resultat af 10 års erfaringer og afprøvet de sidste 2 år som undervisningsmaterialet. Som innovativ didaktik. Den er  pt under 3. udgave revision og vil blive offentliggjort til sommer. Både i hæfteform og som open source på nettet.

Fisken er metafor for Herlaus prejekt/projektmodel. “Fiske-halen” er den turbulente fase, hvor der problemformuleres og teambuildes. Fiskens bagkrop er den divergente prejektfase, hvor der samles viden. Som narrativt billede vil store mængder af viden symbolisere en muskuløs bagkrop. Og fiskens forkrop, der er projektfasen, statisk fokuseret på målet.

I sidste uge havde jeg 8 teams (40 studerende) til eksamen i deres måde at arbejde med innovation. Dvs hvordan de fik Herlaus Kubusmodel til at fungere, kombineret med modellen Den Kreative Platform fra AAU. De afsluttede et projektforløb hvor de har arbejdet i 8 forkellige virksomheder, med opgaver der skulle innoveres på.

En af grupperne ses her. De har fyldt tavlen bagved med Herlaus model, og beskriver processen, teamledelsen, samarbejdet, frustrationerne og konflikløsningerne undervejs. Ligeledes har de tegnet Biosots vidensmodel  som er del af Herlaus model. Den bruges til at strukturere videns indsamlingen, og sikre innovation og innovationsforståelsen. En facinerende model, se bl.a. Institut for Fremtidsforskning bruge den til analyse HER.

Det nye i min anvendelse af Kubus modellen er koblingen med Den Kreative Platform. Specielt omkring mødernes afvikling, og gruppernes teambuilding. Men Den Kreative Platform giver også en forståelse for nødvendigheden af horisontal viden i kreative processer og kan her kobles med Biosots videnmodel.Biosots tilpassede I-space . Jeg bruger den i en to-dimentionel udgave, efter inspiration fra Herlau.

Undskyld billedkvaliteten af videnmodellen, men det var som FastStoneCapture kunne klare den opgave.

This entry was posted in Modeller. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *