Camp Creative Man

‘Creative man’ udkom for 5 år siden som Institut for Fremtidsforsknings bud på den næste udviklingsfase i samfundet. En ny samfundslogik. Logikken skiftede når teknologien overtager menneskers arbejde. Arbejskraften flyttede sig så. Samfundet udvikler sig. Fra landbrug til industri og siden fra indusitri til service. Det næste store skridt bliver fra service – til hvad?

Creative Man er deres bud. De tror at en stigende del af arbejdsstyrken kommer til at arbejde med kreativitet og innovation. Kreativitet definere de som evnen til at bryde med vanetænkningen og få ideer til noget nyt. Det handler ofte om at stille spørgsmål som hvad nu hvis…? hvorfor ikke …? eller kan man forestille sig at ….?.

Innovation derimod er en målrettet proces, hvad enten det handler om at virkeligegøre en opfindelse, udvikle nyt produkt eller skabe et kunstværk. Kreativitet indgår flere steder i den proces. Men ellers er innovation mere en anlytisk proces.

Ude i nevadas ørken afvikles en Camp Creative Man. Eller med arrangørernes ord: “Burning Man“. En ultimative manifestation af tanken om Creative Man

YouTube Preview Image

“Participate, don’t be a turist” er første regel, når 35.000 mennesker hvert år tager ud i Nevadas ørken og bygger en midlertidig by, der er rammen om en uges fokus på øjeblikkets kreativitet og innovation. Hele herligheden brændes nemlig af, inden de såkaldte “burnere” drager hjem til virkelighedens verden igen. Hvorfor gør de det?

Burning Man handler om det umiddelbare – om det, der sker nu og her mellem mennesker, som mødes. Burning Man er en oase for Creative Mans logik. Anerkendelse opnås ved at vise og dele sin individualitet og ved med ens skaberevner at bidrage til begivenhedens unikhed.

Organiseringen af Burning Man er netværksbaseret (ikke hirakisk), så alt kan skabes. Og blir skabt. Men i en netværkstankegang, dvs alt deles, uden fokus på salg. Forøvrigt kan man ikke  købe eller sælge noget under camp’n, efter at have betalt entrebilletten på 210$. Er der nogle som vil med til Burning Man 2010?

This entry was posted in Camp's, Generel, Kreative projekter. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *