KreaKtiv = innovation

Kreativitet skulle gerne føre noget nyt med sig. Og helst af ny værdi. En innovation.

Tidsskiftet Popular Science samler hvert år de mest innovative ideer. Udvælgelseskriteriet er enkelt. Noget man ikke havde forestillet sig muligt 12 måneder før. Min egen favorit er Google Wave, som jeg ikke kan vente med at få fingrende i.  Goolge Wave bliver måske den der kan integrere de gammeldags e-mails og de nye sociale medier på en helt ny platform for kommunikation. Men i oversigten er der 100 andre innovative ideer som også først er ved at komme frem nu. Se dem HER

Ledere idag kan ikke undgå at skulle tænke innovation oftere og oftere ind i deres strategi. Med andre ord at de skal forandre og nytænke deres virksomhed, produktsortiment, marked, organisation konstant for at blive hængende. I en samling af videoer om innovation fra Price Water House Coopers InnovaTV, siges der på en af trailerne at “CreaCtivity “er målet. Dvs kreativitet koblet med aktivitet/handling. Et nyt begreb, men måske et godt nyt billed for innovation. Nyd nogle minutter i selskab med folk der alle arbejder med innovation HER

Den gamle managementguru Tom Peters udtrykker det meget klart. Innovation drejer sig om at “TRY IT – TRY IT – TRY IT – SCREW IT UP – TRY IT – TRY IT..”. Tom Peters mission ikke at stryge folk med hårene, men at lade dem forstå den nye verdens udfordring. Og hans metode er ‘enkelt liners’ i slides, med en anderledes spraglet kulør. Og så nogle gode peptalks og historier. I 80’erne gjorde han sig kendt med ‘kaosterien’, der sammenlignede tilfældighedernes spil i biologiske systemer med systemerne i forretningsverdenen. Han var måske lidt for tidligt ude, men hans teori inspirerede alligvel mange bl.a. udmyntet i det efterfølgende begreb ‘spaghettiorganisation’. Stærkt inspireret af ham har jeg oversat nogle at hans slides til almindelig dansk. Se at par stykker her og døm selv….

Prøv detForstå det

This entry was posted in Generel. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *